Friday, August 8, 2008

Panicked Night!!


It happened 2 days ago.... At 3.15am Nenet knocked my door several times soo loud!!... aku yg demam selsema nih ngan teramat malas membuka pintu bilik to see Hanna covered with blanket held in Nenet's arms. "Ya Allah.... apsal nih?" aku drp mai2 terus cargass... Nenet kata Hanna sejuk menggigil-gigil... I took her in my arms peluk dia kuat2... Ya Allah... apsal teruk sgt menggigil nih... she was shivering so hard until I shivered too. Kejut2 taknak bangun... panggil2 dia tak jwb.. mata pun tak buka... aduhh... panic dah nih... I put her on my bed, woke Abaji up to take her temperature... hhmm dah tak demam, tp kaki tangan dia sejuk sgt... badan menggigil mcm main dlm salji.

She was caught with fever these few days... panas jugak but I didn't worried much because she was active and appetite dia pun bleh tahan... and siang tadi demam dia pun dah kebah... berjoget2 happy nak gi skolah esok (dah baper hari dah tak gi skolah... boring la tu...). Tp aku dah cuak ni sbb dia sejuk menggigil teruk sgt... demam kura ke ape nih?! Na'uzubillah... I put her sweater on, gosok vicks kat kaki, pakai socks tebal, balut ngan blanket lagi 3-4 helai... then baru la ok sket... a bit relieved when she nodded when i called her name. So, boleh la tido balik....

Tp kejap jer... pastu rasa dahi dia panas... makin lama makin panas... just imagine within that 10 mins temperature dia from 36 terus shoot ke 40?!!
Alahaii... panic balik dah... sbb panggil2 tak jwb... mata tak leh bukak... aku cabut semua blanket, sweaters and baju dia semua... nenet menggelabah cari cold pack... aku dah nak nangis dahh... ajak Abaji bwk gi emergency... Tp ehh.. mcm nak bwk pagi 2 buta nih... kita mana ade kereta... aku agak riak lah gak dgn subway kat sini yg super convenient and super efficient kalau nak ke mana2, tak payah pakai keta... but now, I wish I had a car...

Baru terdetik nak call 911, Hanna bangun bukak mata cakap nak air, ahh... lega makk... gave her some water and put her back to sleep between me and Abaji... baru jer aku nak terlelap..... BLUWWEKK!!!!... dia muntah tersembur kat Abaji... seb baik dia tak tido ngiring ngadap aku... Abaji bangun sepantas kilat terus gi bilik air membersihkan diri. Tinggal la mak ngan Hanna atas katil tadah muntah dia... banyak giler.. melimpah2... abis separuh katil dah... dia muntah dan muntah terus... aku rasa sampai kosong isi perut dia... time ni aku mmg dah meleleh air mata... sayu hati tgk dia lembik lunyai sbb muntah bnyk sgt...

I washed her up, tukar baju dia get ready nk bwk gi emergency... tetiba dia dgn selamba mcm takde apa2 dia cakap... "Mommy... come go in front play with me... I wanna play puzzle..." Hahahaa... now I'm puzzled... anak aku ni ok ke tidak?!!... pegi kat depan main ngan dia jap.. pastu dia cakap dia lapar... makan biskut sket... then bagi dia ubat demam... then main puzzle lagi sampai abis subuh... and ddozzzzzz.... she went to sleep until 11am and missed her school again ;)

ALHAMDULILLAH... Now Hanna dah ok dah.. pegi skolah balik... tinggal la nenet pulak yg demam teruk tak baik2 lagi tu... hhmm... nasib la Abaji... layan kebab kat bwh tepi jln tu jer la sorry ye yangg.. i tak larat (a.k.a malas) la nak masak... until nenet regain her fitness to take charge of the kitchen again yg tak berasap2 sejak mak took over... hehehe...

1 comment:

Raz Zeera Gee said...

ya Allah num...mmg lah cuak kalau anak sakit camtu...cam idlan ari tu lah...take good care okay...i rasa bug ni all over the world lah...sumer org sakit now ni...kiss hanna moshe for me...dah berabuk agaknya english dia skang ya :)