Wednesday, February 18, 2009

Mengapakah??!!


Ini adelah Orange Chiffon Cake... ye.. kek ye puan2... bukan permukaan planet Marikh!



Hasil experiment aku rembat resepi Mak Yan kat sini! Dan 'dibantu' oleh Chef kecik secara sukarela. Sampai aku bagi duit suh main kat playroom pun dia tak mau. Resepi asal ialah Pandan Coconut Chiffon kaler ijaw tu, tp aku telah sukati modified jadi kaler oren dan rasa oren coz malas nak beli santan and daun pandan jauh nun kat Chinatown. Sila tukar santan ngan orange juice ye puan2... and pandan paste ganti ngan grated lemon / orange peel.

Menjadikk... texture and fluffiness mmg cun. Testimonial 3 orang isi rumah ni and the Jiran semua kata lembut dan sedap. Akak rasa pun sedap dekk... alalalaa dekkk...

TAPI.... ropenye tak santekkk!!... Mak yan... help!!! why is it cracking on the surface?!! Whyy..??


Gambor hasil ehsan Hanna... punya la jaki tak bagi aku snap gambar sebelum dia rasmikan the 1st piece... dengki btul!

This is my 2nd attempt actually. The 1st one was not bad... tak merekah, lembut dan sedap (again... bukan aku kata ye...) tapi kuar2 drp oven jer, terus penyet mcm tayar pancit kuar angin... jadi la kureng 1 inci ketinggiannye.... i thought it was bcoz the kitchen temperature was so cold maklum ler... winter... and i was right, the sudden change between the oven and the room temperature has made the cake unstable.

Kali ni wa ikut petua dlm internet, dapur kasi pasang heater, biar kek lama sket dlm oven (tu yg tergelap sket color tu...) pastu terus terbalikkan the angel tube up side down to let it cool. Tapi merekah la pulakkk...

Hmm...tu la.. bukannye aku tak cuba berjinak2 ngan dapur nih... dah cuba banyak kali dgn pelbagai receipe... but my talent is not in the kitchen, I guess. I just follow the tradition of life while I'm still a housewife... although my heart just don't belong there... :(


7 comments:

aishah said...

Congratulations on your cake...tak semua orang boleh buat chiffon tau...sbb I tak pernah buat..hehehe

Chazie Bilmas said...

fuiyooooooo..........
millions congrats la nomm.......
nko telah berjaya menandingi ketokohan tok guru nmpk gye nih. isk isk.....terharu sungguh ku menatap kek sifon mu itu.
ye ler..... yg kek jatuh sbb bile kuar je kek tu dr oven diff temp sgt besar.........lain ler aku yg dok kat KL la ni dok terik kontang skrg nih! makcik lupe ko dok dlm salju. huhuhu......
yup.... petua sifon mmg le kene telangkupkan acuan kek tu after kuar dr oven sbb tak mo kek tu 'jatuh' @ mendap balik tekstur kelembutan itu.
however......... nko telah berjaya kerek kat aku ler tu.....huahahaa...
makcik jeles ni sbb dah lama benor aku x dan nak wat kek sifon. gua tgh menggila dgn aneka cheese tart, fruit tart, egg tart etc plak...
nanti aku upload & wat entry pasal tart plak ek.
thumb up!
(hana, xnak kashi mak yan ciket ker?)

Tukang Campak said...

aku vangge...ko semakin hebat di arena dapur. By the time ko balik sini, aku ckp nak kek sifon, esok sure sampai..hahaha ni ayat verangan ko nak entertain akunyer request

Madiera said...

ok apa Num... daripada aku yg memang tak suka buat kek ni...hahaha..balik2 buat lasagna, spagetti bolognese...huhuhu...

Hanum said...

aisehh.. thanks friends.. ni yg buat aku berkobar2 balik nak masuk dapur nehh... hhee.. tah bila la tu...

kak aishah - hehee.. tak yah buat la.. beli pon sodapp...

mak yan - owhh.. layan tart ropenye skarang... nnti bleh la ko tunjuk ajar ku sifu lagi...

kak zie - aku pun vangge jugek w/pun kek sope permukaan bulan.. hehee... sila la verangann dlm setahun dua lagik ye... hehehee..

iRa - hahahaa... sama la kita.. aku lagi ngelat..guna prego jer.. homemade2 sauce ni.. kem salamm lah juge adenye...

Raz Zeera Gee said...

alah num...cantik lah tu..alah..setakat rekah sikit tu...kira takde apa lah..janji sedap...nanti akak nak curi recipe ya h eh ehe...

Hanum said...

haha.. silakan cilok kak gee. i buat apam marmar tu tak jadi ler... mesti nk kena ade ovallate gak kot?