Wednesday, March 17, 2010

Maid in Manhattan...


Nenet hulur $35...

"Mak... saya nak mintak belikan besday prejen utk Hanna... baju prinses2 gaun yang cantik2... tp duitnya ini aja," kata Nenet.

Aku TERSENTAP!!!...

Sebak...

Sayang betul dia kat Hanna... Alhamdulillah...

Bila bercerita pasal maid di kalangan kawan2 dan saudara mara... selalunya yg keluar hanyalah segala kelemahan dan kekurangan Nenet... Hanya sesekali aku bercerita tentang kelebihan dan kebaikan dia... (dah kwn2 tu pun dok bincang pasal perangai buruk maid masing2).

Walaupun tiap2 raya kitorang saling mintak maaf, adekah itu mencukupi?... Semoga Allah ampunkan dosa2 aku yg banyak mengumpat nenet...

Nenek bukanlah orang gaji yg perfect... banyak kekurangan dan kelemahan dia yg aku terpaksa bersabar dengannya. Tapi bila timbang balik, kelebihan dan kebaikan dia lebih banya berbanding kekurangannya. Dan aku pun bukannya majikan yg perfect... mungkin lebih banyak dia bersabar dengan kekurangan dan kecerewetan aku berbanding aku bersabar dgn dia...

Semoga Allah memberkati rezeki, kesihatan yang baik dan kebahagiaan kepada Nenet... Aminn...

6 comments:

Anonymous said...

Numm........
AKu setuju 100% dgn ko. Setiap maid & majikan ada kelebihan & kekurangan. Toleransi tu penting. Namun banyak gak maid yg psiko pon sebenarnya. Hehehhee...tak kurang juga yg bagussssssssss.
Ko bertuah dpt nenet as maid n she's also lucky got u as an employer. The best part is dia sygkan hana as her own cucu. Bertuah Hana dikelilingi org2 yg menyayangi dia.

Kalau2 rasa nak tukar maid jgn malu2 carik aku. hahahaaa..........

Salam,
MakYan

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

aku suka tang tajuk entry ko kali ni Num..apa2 pun ko fikir positive, sekurang2 nya nenet tu setaraf dgn JLO ko tau...hahahahahaha

Anonymous said...

haisy.. sgt mendalam dan bermakna entry ni! especially since ct is leaving.. yes, leaving.. what next?? hmm.. dunno la lagi.. for now, cuma bergantung harap kt mama time aerin gi class.. hope sgt2 harris ok wit that...

in retrospect, i really do feel that ct is not just a good maid, but a good person too.. kalau ikutkan aerin, mmg no complaints! rasa sgt bersyukur n berterima kasih for all that she's done.. sedangkan kita kalau buat kerja pun x perfect.. but as long as the job is well done, its good enough for me!

lepas ni.. x taula camne... just go wit the flow, is all i can say for now.. haisy.. (agak susah hati, tapi redha n tawakkal je... mintak2la dipermudahkan....)

Tukang Campak said...

Erk...TQ dear kerna entry mu menyedarkan aku betapa tak bersyukurnya aku ngan bibik aku skrg yg sbnrnya dh cukup baik klu compare ngan 'bibik from hell' org lain tapi mulut ni dok gatai jgk komplen itulah inilah...

Maybe sbb aku x bg dia byk keje so aku expect dia buat keje mcm aku..hmm, now aku tau kenapa aku selalu penat hahaha melalut..

Hanum said...

mak yan - ye hanna bertuah Alhamdulillah... dan aku menumpang tuah... syukur sgt2!! Hengko jadi maid??... aduh la fengsan laki aku nk bayor gaji tahap HR Director tuu!!

ujie - hahaha... JLo kalau tau ni, lagi dia fengsan 1000x disamatarafkan dgn nenuett!!!

mak yayin - OMG!!!!.. what happened??.. be strong my dear!! hope everything will be ok. i wish i were there (with nenet) to help :(

k.zie - hehehe... aku once upon a time mmg raja komplen!... nak komplen sokmo!! tetapi saya sedang berusaha merubahnya utk menjadi lebih bersyukur dgn apa yg ade dan menjadi majikan yg terbaik (aminn!!)
ko fenat eh??.. by lowering our expectation and 'tutup sebelah mata' maybe boleh mengurangkan penat?? hehehe...

screamingmommy said...

touchinng posting...which also a good reminder to me:)