Tuesday, January 27, 2009

Anak-anak Akhir Zaman...

Pada suatu hari....

Me: Makcik... Makcik!! mai jap...

Nenet: Ya Mak... ade ape? (sambil datang berlari2 ngan Hanna into my room)

Me: Buah dah abiskan?... makcik tolong beli sket kat bawah ye... (opened my drawer and handed her $10... Hanna tengok aje...)

Nenet: Ok.. jom.. Hanna nak follow? (Hanna angguk...)

Hanna: Mommy, I want money...

Aku malas nak layan lebih... bukak drawer bagi dia $1.

Hanna: Thank you... (sambil belek2 duit tu...)

Hanna: Nenekk.... Kita change ok... nenek ambik yg ini... Hanna yg ini... (duit $10 dan $1 bertukar tangan... Makcik dah jeling2 aku time tu)

Hanna: Hahahaa!!!.. Ten Dollars... money... money... money!!! (sambil kipas2 duit kat muka dia... and buat muka nak kena dengki kat nenet...)

Nenet: Ya Allah!!!!... budak ini... kok pandai ya Makk?!!...

Aku dah tergelak2 time tu tgk aksi spontan dia... hahaha... Mata duitan sungguh bebudak zaman skarang nih!!... tah mana la dia blajor macam tu..

Tak... aku tak ajar pun... i thought she's still too young for that... Confirm!!. kat skolah pun tak pernah ajor okeh.. aku tau sgt sbb tetiap minggu cikgu dia update syllabus kat parents.

Few minutes later....

Hanna: Mommy... can I have thousand dollars?

Me: (Tergamam kejap... tak tau nak cakap ape...)

Kira 1 sampai 30 pun terhegeh2...dia nak mintak THOUSAND DOLLARS??!!... tskk..tskkk... dah la liat nak baca Iqra'.... inilah cabaran membesarkan anak di akhir zaman...

5 comments:

yayin said...

huwaarrgghhh..!!
anakku bagaimana nanti pula?!!

Madiera said...

sebab ko dah tau kewujudan blog ni...maka aku nak tag ko (as my latest entry)...tak pe no....
yg fotopages aku tu ko delete je lah link nya...dah tak xtif n bersawang dah...

Hanum said...

yayin - sama2 la kita doa agar anakmu dan anakku menjadi orang2 yg soleh/solehah... aminn..

ira - chehh... dengki sungguh ko ira.. alamat makan tahun ler aku nk menyiapkan tag ko nih.. takde deadline aaarr??!

Chazie Bilmas said...

hahahaaaaa.......
sure hanna wat muka toye je kan request thousands buck kat mak dia. biasalah, bebudak skrg nih, bab duit2 ni x perlu diajar ok. I think mereka nih dah exposed dgn semua nih, minda global bukan mcm zaman aku kecik2 dulu. bawak duit pi skolah nak bayar yuran buku pon takut. banyak sgt rasanya RM30 tu. takut hilang gamaknya.
but hanna, she's so cute!
psstttt...."hanna, kalo mommy bagi hanna ribu2 lemon dollars tu bak mai ler sket kat makyan ok? kita shopping2 sakan!"

Hanum said...

hahaha.. beribu2 lemon.. berangan la ko mak yan!!..