Tuesday, April 22, 2008

"Puding Sedap Aku"



Akhirnyaaa..... hahahah... dapat jugak aku custard flour yg ku idam2kan selama ini. Thank you Mak Aya, tolong bawakkan hari tu. I really appriciate it very much. Kpd sesapa yg nak datang NYC... kontek2 la aku ni... nak kirim lagi tepung custard barang 5 -6 bungkus. Hari tu silap pesan kat Mak Aya sebungkus jer.



Ranyaahhh.... aku telah berjaya juga akhirnya membuat resipi "Puding Sedap Aku" ko tuh... aku modify sket tambah esen vanilla (Mak Aya bagi jugak...) and guna fresh milk instead of condensed milk. Sedap koo (lagi sedap drp ko buat kot?! ;p)... sehingga menjilat sudusss... heheheh.... kira terrer gak la aku buat... (serta-merta aku telah menjadi kerek lagi poyo!!.. ehekss...). Aku sengaja buat kuah dia tak pekat sgt. Aku tak letak telur pun... (hehh... sure abah tak suka sbb kuah tak pekat!). Kira nih my MIL bleh layan la... sbb tak de telur.


Sorry la Mak Aya, tak sempat buat hari tu while u were here... kita kan were the very bz gitu... dan aku tak beranik nak suh nenet buat. Lihat saja apa yg telah terjadi pada Triple Chocolate Moist ku itusss... tu baru suh dia letak topping... jadi huru-hara dah rope kek akuh!!.. seb baik ko sudi nak telan... kehh..kehh!!!


Original recipe of "Puding Sedap Aku" yg diperturunkan oleh Hik adalah seperti berikut (ni cut n paste terus drp email dia ok... takde modify punyerr...):

Hik wrote...
"1 mug tepung kastard + 7 mug air (sukatan ni pakai tin kastard lagi senang) kacau jek atas api sampai penat (dari warna oren jadik warna kuning)... jgn tinggal, nanti ketul...
Masukkan susu manis (lebih kurang 2 senduk nasik) + jagung (suku tin) + fruit coctail (suku tin) + susu cair (suku tin) + gula pasir (2 senduk nasik) = kacau sampai mendidih.
Tuang dalam bekas (aku pakai bekas aiskrim). Bila dah sejuk, masuk fridge.

Kuah...
Periuk yg ada balance tepung2 tadi ko tambah belen susu cair + belen jagung tin + air 7 mug = kacau atas api + sebijik telur ayam yang dah dipukul. kalau tak pukul dulu nanti ketul. jadik macam kuah mee bandung pulak. + gula pasir + susu manis + belen fruit coctail. rasa2 le. kalu nak tambah manis taruk lebih gula ke...

Ada orang buat puding jek. lepas tu curah terus susu cair ngan coctail atas dia bila nak hidang. lagik senang."


Sekian, selamat mencuba.... terima kasih.

4 comments:

Call sekarang untuk IMEJ BARU anda! said...

wahhhhh..nampak sodap,sure rasanyer pun sodap... ni semangat nak try ni..

Hanum said...

sesuai ler dgn tekak aku... tp i put less sugar *health concious* hehehe...can be desert after dinner with ur beloved mr. hubby :)

Unknown said...

adusss..kenapa la aku selalu tak de masa nak buat experiment memasak ni ek!!!...issshhh...

Hanum said...

achik,
iskk... aku paham sgt2 la achik. kalo dah bekerja mkn gaji mmg takde masa dan tak kuasa nak berexperiment nihh... skarang aku dah dok rumah... hehehe.. i like!!.. but i still don't find passion in cooking ;p